Boekrecensie 'Europeanen'

Het ontstaan van een gemeenschappelijke cultuur
23 mei 2024 in
Sarah Hutse
| Nog geen reacties

Deel deze pagina

Na een oproep in ons tijdschrift Uilenbulletijn en op Facebook ontvingen we een eerste korte boekrecensie van Lieven Plouvier. Hieronder heeft hij het over het boek 'Europeanen' van Orlando Figes

"De spanningen tussen Rusland en het Westen zijn eeuwenoud, maar conflicten moeten niet uitmonden in een vernietigende spiraal van oorlog zoals nu in Oekraïne. Boeken over een gedeelde cultuur hebben een verbindende kracht en niemand vervult deze rol in onze tijd beter dan Orlando Figes, de grote chroniqueur van de Russische geschiedenis vanaf 1700. In 'Europeanen' schetst Figes het leven van Yvan Toergenjev die het zoals Tolstoj en Dostojevski in zijn verhalen heeft over de 'Russische ziel'. Hij leefde in Frankrijk waar hij ambassadeur werd van de 'Russische bibliotheek'. Zijn openheid voor het Westen maakte hem persona non grata in Rusland, maar op zijn begrafenis in Sint-Petersburg was - zoals bij Navalny in onze tijd - iedereen aanwezig om bloemen neer te leggen. Figes beschrijft Toergenjevs ménage à trois met Pauline Viardot, de Cecila Bartola van die tijd, en haar man, een kunstcriticus die de Franse impressionistische schilders mee op de kaart zette. Vanuit de levenslange band tussen drie levens - een schrijver, een operazangeres en een kunstkenner - geeft de historicus Figes jou een indrukwekkend beeld van de kosmopolitische Europese cultuur rond 1900."

Onder het motto 'lezen doet lezen'. Heb je ook een korte recensie van jouw favoriete of onlangs gelezen boek? Bezorg het ons via ons contactformulier en we publiceren het hier op deze blog.

Deel deze post
Labels